Remissvar: Översyn av maskinell dos, extempore, prövningsläkemedel m.m.

Remissvar: Översyn av maskinell dos, extempore, prövningsläkemedel m.m.

Unga Reumatiker har tillsammans med Reumatikerförbundet skrivit ett remissvar på regeringens utredning av maskinell dos, extempore, prövningsläkemedel m.m.

Utdrag ur yttrandet:

I Sverige finns det mer än en miljon människor som har någon form av reumatisk sjukdom och det är sannolikt lågt räknat. Lägger vi till övriga grupper som har någon kronisk sjukdom är det en stor grupp som påverkas när förändringar i sjukvård och apotek föreslås. Därför är betänkandet av betydelse för våra medlemsgrupper. Vi anser dock att delar av betänkandet saknar patientperspektiv eller missar viktiga aspekter för våra medlemsgrupper.

Betänkandet uppehåller sig kring förslag för maskinell dosdispensiering, extemporeläkemedel (läkemedel som tillverkas på apotek), och prövningsläkemedel (läkemedel som används vid kliniska prövningar). Reumatikerförbundet och Unga Reumatiker gör bedömningen att patientperspektivet tydligast saknats för maskinell dosdispensiering, och kommenterar därför i första hand den delen av betänkandet.

Här kan du läsa hela remissvaret.

Inställningar av cookies

Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Strikt nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade så att vi kan spara dina inställningar för cookieinställningar.

Tredjepartscookies

Denna webbplats använder Google Analytics för att samla in anonym information såsom antalet besökare på hemsidan och de mest populära sidorna.

Att hålla denna cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.

Marknadsföringscookies

Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.